woensdag 28 mei 2014

HAPPINEZ LENS TESTJE

Vanavond had ik ineens het idee een klein testje te doen met mijn 90mm macrolens met de Happinez als object. Drukwerk is altijd zo mooi opgebouwd maar met het blote oog nauwelijks te zien hoe dat is. Daarvoor is de macrolens natuurlijk prima te gebruiken :-)
Maar het was al een beetje donker waardoor ik een sluitertijd kreeg van 1/2 seconde en stond de camera op een diafragma van 4,5 waardoor de beperkte scherptediepte ook hier terug te zien is. De Happinez (nummer 4 2012) stond namelijk tegen een opgevouwen deken waardoor deze een beetje bolde en de scherpte diagonaal over het plaatje loopt wat ik wel een leuk effect vind geven.
De eerste foto is eigenlijk het scherpst, laat het drukwerk het beste zien en bij de tweede is niet helemaal goed gefocust. Als je door de lens kijkt en handmatig scherp stelt krijg je een beetje een caleidoscoop effect te zien, heel grappig. Je kan het verschil in scherpte het best zien bij de twee middelste ogen. De kleuren van de foto heb ik iets aangepast.

Ik hou van dit soort plaatjes, ik word er blij van :-)

Fijn hemelvaart-weekend allemaal!

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuke oefening! En inderdaad mooie plaatjes. Jij ook een fijn Hemelvaart weekend en als je nog zin en tijd hebt, dan is er in de Betuwe een mooie Kunstroute te bezoeken. www.kunstrouteburen.nl de overzichtstentoonstelling is in Ingen en van daaruit kun je dan bepalen wat je zou wille zien.
    lieve groet,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk he, dat uitproberen met zo'n camera! Ik ben nu veel aan het fotograferen met mijn 50mm lens, ook heel leuk . Je vroeg nog welke opleiding ik volg. Ik doe de opleiding Grafisch vormgever bij Laudius, en het is een thuisstudie. Ben begonnen met Photoshop, maar is nog erg theoretisch hoor en het is nog veel zoeken naar de functies. Maar wel leuk om te doen! Daarna komt Illustrator aan de beurt en het eindigt met Indesign. De term Grafisch Vormgever vind ik teveel van het goede, want je leert alleen om te gaan met deze 3 computerprogramma's, en grafisch vormgever is nog wel even wat anders vind ik. Maar ik leer er veel van!

    BeantwoordenVerwijderen