zondag 29 juni 2014

MUSEUMFOTOGRAFIE DEEL1

Gisteren ging ik naar het museum Volkenkunde in Leiden om daar, met 99 andere genodigden, het feestje van ZOOM mee te vieren ter gelegenheid van hun 100ste nummer dat binnenkort uitkomt! Van 10 tot 12 was er een programma met onder andere een uitleg over museumfotografie en daar kon je dan in de middag op eigen gelegenheid mee aan de slag.
Ik deel hier vast wat foto's die ik zelf erg mooi geworden vind, binnenkort zal ik er nog wat meer over schrijven.

Deze prachtige dame stond in een vitrine en is dus door het glas heen gefotografeerd. Moeilijk om thuis te beoordelen of de kleuren op de foto ook kloppen met de werkelijkheid maar ik  heb de witbalans in lightroom in ieder geval op kunstlicht gezet. Misschien wel belangrijker is dat deze kleuren mij aanspreken, ik vind het mooi!
Het beeldje hieronder was (volgens mij) ook te zien in de presentatie over museumfotografie dus vond ik het een uitdaging om het ook zo mooi mogelijk vast te leggen. Een beetje jammer dat het mannetje op de korte (rechter) zijde uit beeld kijk, ik had hem graag wat gedraaid maar daar zullen ze in het museum natuurlijk niet blij van worden ;-) (kon overigens ook niet hoor, want ook dit stel stond in een vitrine :-)).
En deze Boeddha, ik hou zo van boeddha's, die moest natuurlijk ook vast gelegd worden. Hij stond iets wat hoog voor mij en boven mijn hoofd fotograferen lukte niet echt dus ben ik voor hem door mijn knieën gegaan!

Voor zover ik het heb kunnen vinden op het wereld wijde web is deze houding de 'Uttarabodhi Mudra' wat het gebaar van opperste verlichting is. Mocht het anders zijn dan zou ik het leuk vinden als je dat met me deelt!



















Alle foto's zijn gemaakt met een 50mm lens.


Deel 1, later dus nog wat meer hierover!!!

1 opmerking: