dinsdag 8 juli 2014

LENSBABY :-)

Yes, ik heb sinds vrijdag een Lensbaby, een composer pro met Edge 80 optic! Het is een creatieve lens met een speciaal effect dat je door het tilt-shift systeem kan beïnvloeden. Het idee is dat je kan spelen met scherpte en onscherpte en je onderwerp op dat punt scherp hebt dat de foto interessant wordt.
Abacadabra? Hier kan je er meer over lezen!
Ik heb de Lensbaby gekocht bij (internetwinkel) Digitalstreet in Heumen (vlak bij Nijmegen), zij hebben een heel ruim assortiment op het gebied van fotografie.

En als je een nieuwe lens hebt, helemaal deze lens, dan moet je vooral veel oefenen :-)
Dus ging ik Nijmegen in, genoeg te zien!
De foto's zijn allemaal gisteren (maandag) gemaakt en zoals je ziet omgezet naar zwart-wit, dat vind ik wel bij straatfotografie passen! Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening over de sfeer die deze lens geeft. Ik hou er zelf enorm van maar weet dat niet iedereen die mening deelt, voel je vrij om jouw mening te delen!

Hierboven Nijmegen gefotografeerd vanaf de snelbinder (fietsverbinding tussen centrum en noord Nijmegen). Omdat je den lens wat naar boven kantelt en de scherpte met name op het voorste deel van de stad laat valen krijg je min of meer een miniatuur effect.

Hiernaast gefotografeerd vanaf de waalkade met bovenin de snelbinder en de spoorbrug. Op de achtergrond onze nieuwe Nijmeegse trots, de oversteek!
Vanaf de kade de Waal en Nijmegen Noord.

Genieten.....


Onder de oude Waalbrug is de Kaaij, een tijdelijk cultureel terras.

Het was middag en de medewerkers van de eettentjes waren al druk met de voorbereidingen voor de nieuwe avond en zoals je ziet was ik niet de enige met een fototoestel daar :-)

Hieronder:
Daar kwam ook de vrouw hieronder aanrijden op haar motor met zijspan. Iets te laat om haar geheel met motor er op te krijgen maar deze vind ik ook wel wat hebben.

De aankondiging van de kunstmarkt, die afgelopen vrijdag, zaterdag en zondag was wordt ook weer overschilderd, geen idee wat er nu op kwomt te staan.

In Nijmegen is het altijd markt op maandag, een interessante omgeving om te fotograferen!

Hieronder:
De man van het haksnoep in groen en geel. Als je het mij vraagt staat hij er al jaren maar eerlijk gezegd heb ik er nog nooit wat gekocht.

Vrouw op de koffiekar voor de marktkooplui

En de lapjesmarkt natuurlijk, ook die is elke maandag in Nijmegen. Daar heb ik in mijn leven al heel wat gekocht en van gemaakt. Op dit moment zit dat eigenlijk niet meer zo in mijn systeem maar de lapjesmarkt trekt mij toch altijd. Wat niet is kan natuurlijk altijd weer komen, misschien binnenkort zelf maar weer eens iets maken.


Volgende week Zomerfeesten en Vierdaagse in Nijmegen en ik ben van plan er een fotoverslag van te gaan maken. Er zullen ongeveer 42.000 lopers zijn en elke dag zo'n 150.000 tot 250.000 bezoekers in Nijmegen met op de dag van de intocht nog een enorme piek. Zoveel te zien en te beleven op die dagen, daar moet vast iets te fotograferen zijn :-)



3 opmerkingen:

  1. Mooie foto's hoor! Ik snap helemaal niets van je inleidende tekst over de lens, je bent inmiddels al een gevorderde fotograaf hoor! Gewone alledaagse dingen worden mooi weergegeven zo. Bij sommige foto's heb je inderdaad het Madurodam-effect, wel leuk! Heel veel fotografeerplezier volgende week!

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tilt-shift heb ik een keer in Gimp proberen te bereiken, lukte wel, maar jouw foto's zijn vele malen mooier! Proficiat met je nieuwe lens. Ik kijk uit naar een week feest in Nijmegen door jouw ogen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk wat je allemaal kunt doen met zo'n lens!!!
    Ga eens uitvogelen hoe je dit allemaal voor elkaar krijgt!
    Wat mij betreft zijn je probeersels meer dan geslaagd.

    BeantwoordenVerwijderen